ÚŽASNÝ ŽIVOT
prežitý sub
specie aeternitatis, bez ortodoxie a dogiem S PRAVOU VIEROU autentického kresťana autor: M. B. BenJan, počet strán: 144, väzba: mäkká (V2), SBN: 978-80-8141-248-6 Autor
knihy upozorňuje na to, čo spôsobuje, že sme rôzni, čo
nás niekedy
rozdeľuje. Niekedy sú to závažné, ba i
neprekonateľné veci, inokedy však iba
vyslovené banálnosti, často len nedorozumenia. Môže
ísť nielen o rozdiely
v povahe, v miere niektorých vrodených
vlastností a schopností
(napr. talentu, inteligencie), ale i o
odlišný spôsob vnímania sveta,
ktorý závisí od rôznych faktorov,
okolností – konštantne daných
i premenných
(vonkajších i vnútorných, nami
ovplyvniteľných i neovplyvniteľných).
Niektoré
z tých vecí modifikujú nielen naše
vnímanie, ale významne ovplyvňujú celé
naše bytie, naše vzťahy. Nie každý si však
uvedomuje, že aj vďaka tomuto môžu byť rôzne „naše svety“ – to, že často rozdielne vnímame svet, a to často
aj napriek tomu, že sme súčasťou toho istého spoločenstva ľudí (národa, obce,
cirkvi, rodiny). Na tom sa veľa nezmení, ak nezmeníme svoj život. Preto
usilujme o túto zmenu, a k iným buďme tolerantní. môžu byť rôzne naše životy – to, že náš život môže byť „pod psa“, ale i „úžasný“. No
toto sa však môže zmeniť. Nie
však bez
vlastného pričinenia, ani nie pomocou iba nejakých
„kozmetických korektúr“, ale
len vďaka radikálnej zmene mysle, ktorej sa hovorí,
práve preto, že je
radikálna, aj „obrátenie“ alebo
„znovuzrodenie“ (grécky biblický názov
pre túto
zmenu mysle je metanoia). Táto zmena
mysle spôsobí, že život môže byť žitý v
súlade so svojím zmyslom („zmysluplne“)
a so svojím poslaním (to poslanie má život
každého človeka, ale nie každý
ho dokáže nájsť a naplniť). môže byť rôzna naša
viera – môže byť napríklad „ortodoxná“
i „ortopraktická“, emociálna i racionálna. Racionálna
viera – dôvera a nádej podopreté
dôkazmi
(uvažovaním, skúsenosťami), čiže viera,
v ktorej hrá dôležitú
úlohu
rozum, a ktorá je navyše arituálna a
nedogmatická, býva mnohými
spochybňovaná, no napriek tomu nie je horšia, naopak
môže byť oveľa
hodnotnejšia, ako tá „ortodoxná“.
Dokazuje to o. i. príklad života
a viery významnej osobnosti českého (i
slovenského) národa – zakladateľa
a prvého prezidenta nášho slobodného
štátu T. G.
Masaryka, ktorý sa k svojej viere – práve k takejto viere
(„presvedčeniu“, ako on hovoril) nielen verejne priznával, ale ju aj
prakticky dokazoval, a to ako verbálne, tak i celým svojím životom – žitým
„sub specie aeternitatis“. Aj o tom
je táto kniha.
|